BLOGI
Kentällä mestari on selvillä, mutta kuka voittaa kumppanit puolelleen?
Sponsorointi on siirtymässä urheilussa vastikkeellisempaan suuntaan. Yhteistyökumppanit odottavat jatkossa enemmän kykyä osoittaa yhteistyön tuloksellisuutta. Sponsorointipolitiikat kertovat, että arvojen ja vastuullisuusnäkemysten tulee kohdata. On myös merkkejä siitä, että kumppaniodotukset eriytyvät.
Tällä hetkellä sponsorointiin liittyvä vastikkeellisuus sisältää pääasiassa näkyvyyden ja tunnettuuden lisäämistä sekä verkostoon pääsyn. Näitä ei toki pidä aliarvioida – päin vastoin. Kumppaniverkostossa on voimaa ja myönteinen näkyvyys tulee edelleen läpi tuloslaskelmassa.
”Erätauolla tehtiin taas enemmän päätöksiä kuin kunnanhallituksessa”.
Riittääkö kuitenkaan pelkkä logomainos tai otteluisännyys näkyvyyden ja tunnettuuden lisäämisessä? Onko kumppanitarpeet selvitetty ja ymmärretty, kun tavoitellaan tunnettuuden parantamista? Tai verkoston toiminta aktivoitu täyteen potentiaaliin kumppanien näkökulmasta?
Vastikkeellisuutena myydään myös ottelutapahtumaa. Itse tapahtuma on hyvä aihio vastikkeellisuudelle, kun siihen lisätään tulokulmia, vaikka yhteistyökumppanin henkilöstön kehittämisen näkökulmasta. Edelleen on olemassa myös toki kannatuspohjaista tukemista, mutta sekin on vähenemään päin, sillä suuret yhteistyökumppanit keskittävät enenevässä määrin päätöksentekoa pääkonttoreilleen. Tämä heikentää paikallista päätöksentekoa, joka on kannatuspohjaisempaa.
Näkyvyyden ja tunnettuuden lisääminen logomainoksen ja otteluisännyyden avulla ovat yhteistyön ensimmäisiä kypsyysasteita. Niitä ovat myös ottelutapahtuma ja verkostoon pääseminen. Urheiluseura ja sen verkostot ovat usein kiinnostavia seutukunnallaan – ”meidän seura”. Seuran tulee kuitenkin tavoitella laajempaa maantieteellistä peittoa ja uusia kumppanuuksia. Samalla verkosto ja potentiaalinen asiakaskunta kasvavat.
Nykyisten yhteistyökumppanien tulee kyetä haastamaan urheiluseuroja vastikkeellisuudella. Urheiluseurojen tulee puolestaan kyetä vastaamaan vaateisiin kehittämällä yhteistyökumppaneiden liiketoimintaa kehittäviä yhteistyömalleja ja ratkaisuja heidän tarpeidensa ja odotustensa mukaisesti. Brändi on ihmisten mielikuva seurasta ja sen rakentaminen tulee ottaa tarkasteluun mukaan. Tilaa on uudistujalle, joka kykenee kehittämään perinteistä näkyvyysmainontaa, verkostotoimintaa ja tapahtumiaan. Tämä vaatii laajempaa ja konseptuaalisempaa lähestymistapaa. Liiallinen tyytyväisyys uhkaa urheilussa menestymistä, samoin käy kumppaneiden kanssa, uudistumisen pitää olla jatkuvaa.
”Kahden desimaalin kymmenyksen parantuminen vuosikyselyn ottelutapahtumien onnistumisessa ohjaa kysymään, miksi näin ja mitä pitäisi tehdä seuraavaksi”
Liikkeelle on hyvä lähteä kumppaneiden odotusten ymmärtämisestä. Pitää sukeltaa vuosittaisia peruskyselyjä syvemmälle. Tämä luo pohjan tarjoamakehitykselle ja seuran brändiuudistukselle, joka sitouttaa nykyiset kumppanit ja vetoaa uusiin. Näin voidaan luoda resurssit urheilussakin menestymiselle. Analyysi kumppaniodotuksista mahdollistaa myös entistä paremman pohjan markkinointiviestinnällisiin kanaviin, keinoihin ja sisältöihin. Kun tarjoama on kunnossa ja kehittyy, vaikuttajamarkkinointi mahdollistaa tuloksekkaan tavan liiketoimintahyötyjen realisointiin. Samalla tulee luoda faktapohjaiset toimien hyötyjen arviointimenetelmät.
”Melko näkemyksetöntä esittää yhteistyön hyötynä, että katsojista tietty osa ostaa tuotteesi, jos sitä ei pysty osoittamaan”.
Kiinnostuitko? Kerromme mielellämme lisää…
Aku Nummi
perustaja
P.I.M.B. Oy 10/06/2022